Har fått det berättat för mig att när man gick över från att skriva med fjäderpenna och bläckhorn till vad nu alternativet blev drabbades många av stress. Den nödvändiga återhämtningen då pennan fördes mellan papper och bläckhornet upphörde. Frågan är om samma fenomen uppkom när man gick från hällristning, kilskrift och lertavlor till pergament eller kohud. Att knacka in en pilbåge och en älg på hälleberget borde rimligtvis tagit en stund.
Att kyrkan ibland är helt knäpp och hänger sig åt självskadebeteende är ingen nyhet. Bäst i test med kränkningar och chefstress när man väl har vänt graferna upp och ner. Kanske inte så konstigt med ett sammanhang som är en så renodlad social organism som just kyrkan. Läser man Paulus mellan raderna är socialstressen redan på plats innan man ens hunnit baxa in några bänkar i det som sedan skulle gå under benämningen kyriakos.
Största inomkyrkliga revolutionen sedan Gustav Vasa sladdade runt på sina skidor är nog att biskoparna checkar ut. En efter en. Några har dragit till Tyskland och någon ska hänga i Frankrike. Befriande både för dem och för oss andra.
Gissar att människan i alla tider haft överlevnadsstrategier för att hantera stress. Stress som egentligen är en reaktion på det som rör sig i alla våras bakgator. Hotet mot vår egen existens. Hanteras med alltifrån sprit och skärm till att spela död eller prokrastinera.
Spela död är ett sätt att hantera det diffusa hotet. ”Play possum” (thanatopsis), handlar om att när ormar och ödlor inte kan komma undan ett förestående hot spelar de döda. Och när man har hamnat i prokrastineringsträsket handlar det inte om att man är lat. Det handlar om att förhålla sig till det outtalade hotet mot sin egen existens.
Frågan är tidlös. Fredrik Lindström är kanske något på spåret. Inte påspåretlindström utan påteologenilundlindström.
“Det sårbara livet.”
Abstrakt LU: ”Denna bok är ett bibelvetenskapligt bidrag till förståelsen av den mänskliga existensens villkor tiderna igenom. Boken ifrågasätter många av de traditionella tolkningarna och ger ofta alternativa perspektiv på lidandets gåta, inför vilken alla andra frågor kan förefalla oväsentliga. Plötsligt står vi inför smärtan i livet: lidande, sjukdom och död. Varför drabbar olyckan mig och hur är Gud inblandad i det onda som sker? Vad är en gudstro värd i lidandets värld? Gamla testamentets skrifter brottas med samma frågor som vi och sökte sina svar. Här är det lätt att känna igen två stora problem: frågan om rättvisa och skuld samt frågan om mening och gudsfrånvaro. Denna bok vill belysa den dialog som sker mellan bibeltexterna i dessa frågor. Uppmärksamhet riktas speciellt på Psaltarens böner och Jobsbokens reflexion som integrerar smärtan och protesten i livsförståelsen. Men också bibelns skapelsesyn ställs i förgrunden: en personlig Skapare är djupt involverad i det mänskliga livets mysterium – födelse, smärta och döende.”
Man kan inte gå direkt från stress till återhämtning fick jag lära mig i veckan. Funkar sällan. Man behöver ta steget via reflektion för att få det att funka. ”Reflektion är en abrupt ändring av riktningen för en vågfront på en yta mellan två olika media så att vågfronten går tillbaka i det medium den kom från.” (Wiki).
Fundamenta. Återgång till det som en gång gick förlorat.
Därav behovet av helgsmål, vilodag och fastetid.
Konstaterar att det häckande måsparet har återkommit till vår gata. Gissar att det är ett tecken på att vintern gett sig av.
Äntligen.